Lösningar som ger energibranschen hållbar effekt

Energibranschen befinner sig mitt i en transformation. Omställningen mot mer hållbar energi sker samtidigt som fokus är på att möta kundernas behov och nya krav. Strålfors har 25 års erfarenhet av samarbete med energibranschen. Tillsammans med svenska energibolag tar vi sikte på de kommande 25 åren.

Helhetslösningar för hållbar dialog

Med dina kunder i centrum erbjuder vi smarta kommunikationslösningar, hållbara processer och automatiserade flöden för en bransch i ständig utveckling.

För den samhällsviktiga energibranschen ligger fokus på kärnverksamheten, säker och tillförlitlig energiförsörjning. Men vi vet att allt runtomkring också behöver fungera sömlöst. Digitaliserat, automatiserat och kundanpassat. Därför finns vi här för er.

Vi hjälper er att kommunicera på det sätt era kunder förväntar sig. Och säkerställer att era processer håller den kvalitet, effektivitet och regelefterlevnad som krävs.

Vi ger er den kraft era flöden behöver. Och sparar energi genom att minska onödig resursåtgång. För hållbar effekt.


De kommande tio åren fortsätter digitaliseringen vara en stor drivkraft för oss och PostNord Strålfors är utan tvekan en viktig digitaliseringspartner. Utan deras kundfokus hade vi aldrig kommit så här långt.

Eva-Lena Berglund Chef fakturering, Skellefteå Kraft

Hållbara lösningar för framtidens energibolag

Ökad kundlojalitet. Minskat kundbortfall.

Låt era kunder själva bestämma hur de vill kommunicera och när och hur de vill betala. Med fler anpassade valmöjligheter ökar ni kundförståelsen – lojalitet och engagemang stärks när information blir till dialog.


Minska kostnaderna med effektiva och automatiserade processer

Spara tid, resurser och effektivisera arbetet tvärfunktionellt med smarta lösningar för inkommande och utgående kommunikation. Rätt information till rätt person, vid rätt tidpunkt och i rätt kanal möjliggör en smidigare arbetsmiljö för kundtjänst och en bättre helhetsupplevelse för kunden.

Mer effektiv kommunikation B2B

Med 30 års erfarenhet inom e-fakturering säkerställer vi att ert fakturaflöde är effektivt och framtidssäkert. Genom att samla inkommande och utgående företags- och myndighetskommunikation på ett och samma ställe får ni full kontroll, mer effektiva processer och minskar tidskrävande handpåläggning.

Hållbara processer kräver smarta lösningar

De ökade kraven på hållbarhet sträcker sig längre än energi från förnybara källor. Med digitala kommunikationslösningar i framkant lägger vi tillsammans grunden för hållbara interna och externa processer – och ökar medvetenheten hos era kunder. Vi kallar det hållbarhet på djupet!

Kontakta oss

Vill du veta mer om hur du gör er kommunikation mer kostnadseffektiv och hållbar – och möter kundens krav? Kontakta oss så berättar vi mer.

Guide med tips för framtidens energibolag

I Energibranschens guide till smartare kommunikation presenterar vi flera utmaningar och lösningar för att förbättra kommunikationen, öka lojaliteten, arbeta mer effektivt och digitalisera för en hållbar agenda inifrån och ut.

Inspiration och fördjupning

Tre tips som ökar dialogen med dina kunder

Kundkommunikation är en av de viktigaste och mest kritiska faktorerna för att få behålla sina kunder och skapa lojalitet. I en tid med många oroligheter är detta en av de största utmaningarna för aktörer inom energibranschen. Energi- och elförsörjning är en av de hetaste frågorna i dagens samhälle. Men bryr sig kunderna om vem som levererar elen? Är priset den enda faktor som avgör vilken leverantör valet faller på?

Energibranschen minskar kostnaderna med effektiva lösningar

Tillgänglighet till information är allt och vikten av att förstå kundens resa är mer avgörande än någonsin. Så hur gör du när kraven från kunderna ändras samtidigt som ledningen förväntar sig minskade kostnader? Vet du hur du går vidare? Tillsammans med oss inleder du en resa som gagnar alla inblandade parter.

Lägg alla ägg i samma korg när du digitaliserar din affärskommunikation

Med en stor del företagskunder ställs andra krav på flödet i affärskommunikationen än när det handlar om privata kunder. Stefan Winbo, Nordic Product Manager på PostNord Strålfors, uppmanar därför energibranschens aktörer att lägga alla ägg i samma korg för att få ut maximal nytta av att digitalisera och automatisera sina B2B-flöden. Här förklarar han varför!

Webinar: Låt dina kunder bestämma hur, var och när de vill betala

Betalningsmarknaden digitaliseras snabbt och allt fler nya betalningslösningar växer fram. För att skapa en bättre kundupplevelse och snabbare betalningar är det avgörande att du enkelt låter dina kunder bestämma hur, var och när de vill betala. PostNords årliga rapport Mottagarmakt visar på kanalernas olika styrkor, och varför det är så viktigt att låta mottagarna välja själva och hur vi föredrar att få fakturor och räkningar.