Kontantanvändandet i Sverige har ersatts av betalappar under det senaste decenniet. Att själv kunna välja betalmetod är en trygghetsfaktor, ett fortsatt högt förtroende för fakturor som betalmedel och åtta av tio använder någon form av prenumerationsbetalning. Det visar undersökningen ”Sverige Betalar” om svenskarnas betalvanor som genomförts för tionde året i rad denna gång med PostNord Strålfors som en partner.
Den 8 december genomförde vi ett webinar med Lukas Berg, VD på Insight Intelligence som genomfört undersökningen och Thomas Otterlund, Produktchef på PostNord Strålfors. Lukas berättade om resultaten och vad vi kan förvänta oss framåt kring svenskarnas betalvanor. Thomas Otterlund berättade om hur PostNord Strålfors tänker nytt kring betaltjänster, vilka möjligheter som finns inom konto-till-konto-betalningar och hur vårt ekosystem av partners låter mottagaren bestämma hur de vill betala sina fakturor.
Undersökningen innefattar svar från 1000 personer i Sverige mellan 16 och 74 år och är framtagen av Insight Intelligence tillsammans med Adyen, Svensk Handel, PostNord Strålfors och Carpay.
Vill du veta mer om hur ni kan tänka nytt kring betaltjänster? Kontakta gärna Jeanette Wittgren via e-post jeanette.wittgren@stralfors.se, eller telefon 076 881 20 51.